Helsingin poliisi suunnittelee lakkauttavansa alaikäisten rikostutkintaan erikoistuneen ryhmän, lähisuhdeväkivaltaan erikoistuneen ryhmän ja ennalta estävän toiminnon. Tämä on näkemyksemme mukaan erittäin huono suunnitelma ja vie Helsingissä tehtävää väkivaltatyötä vuosikymmeniä taaksepäin. Aiheesta uutisoi 29.8.2024 Helsingin Sanomat.

Poliisin ennalta estävällä työllä on valtava merkitys väkivallan vastaisessa työssä. Poliisilaitos itse toteaa verkkosivuillaan, että ”ennalta estävä työ on vähentänyt merkittävästi nuorten tekemää väkivaltaa, väkivaltaista ekstremismiä ja kunniaan liittyvää väkivaltaa”. Helsingin poliisilaitoksen ennalta estävä toiminta on kriittinen yhteistyökumppani lukuisille järjestöille, oppilaitoksille ja muille toimijoille. Se on auttanut lukuisia ihmisiä, joihin on kohdistunut pitkäkestoinen väkivallan uhka, ja joiden turvallisuutta ennalta estävä poliisi on pystynyt lisäämään.

Lisäksi Istanbulin sopimus velvoittaa Suomea kiinnittämään huomiota naisiin kohdistuvaan väkivaltaan. EU-direktiivin rikosoikeutta koskevat määräykset painottavat erityisesti naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan torjumista.

Vetoammekin Helsingin poliisilaitokseen, jotta suunnitellut lakkautukset peruttaisiin. Lakkautusten myötä menettäisimme merkittävän yhteistyökumppanin, joka on vuosien aikana vahvasti verkostoitunut eri toimijoiden kanssa ja jonka toimintaa arvostetaan laajalti.

Loisto setlementin Sopu-työ tiiviissä yhteistyössä poliisin ennalta estävän toiminnon kanssa

Loisto setlementti ry:n kunniaan liittyvän väkivallan vastaisessa työssä näemme yhteistyön Helsingin poliisin ennalta estävän toiminnon kanssa todella tulokselliseksi ja merkittäväksi mm. seuraavista syistä:

1) Ennalta estävän poliisin työ on vähentänyt väkivaltaa kokeneiden pelkoa. Monilla väkivaltaa tai väkivallan uhkaa kokevilla asiakkaillamme on ennakkoluuloja ja pelkoja viranomaisia kohtaan. Ennalta estävän toiminnan poliisi on voinut jalkautua toimistollemme ja tavata asiakkaitamme täällä, mikä on vähentänyt pelkoa ja madaltanut kynnystä olla jatkossa yhteydessä poliisiin. Monia rikosilmoituksia olisi jäänyt kirjaamatta, ellei ennalta estävä poliisi olisi voinut ensiksi kartoittaa asiakkaamme kanssa rikoksesta ilmoittamiseen liittyviä turvallisuusuhkia ja etsiä niihin ratkaisuja.

2) Ennalta estävällä poliisilla on erityisosaamista, joka mahdollistaa nopean ja tehokkaan puuttumisen. Kunniaan liittyvä väkivalta, samoin kuin vakava ja pitkittynyt lähisuhdeväkivalta, on monimutkainen ilmiö. Sen parissa työskentely vaatii erityisosaamista, jota ennalta estävän toiminnan poliiseilla on. Olemme pystyneet estämään monia väkivaltatilanteita eskaloitumasta, koska olemme voineet konsultoida nopeasti ja tehokkaasti ennalta estävää poliisia näissä tilanteissa. Kokemuksemme mukaan ennalta estävä poliisi on onnistunut tapaamaan väkivaltaa kokeneita asiakkaitamme sensitiivisesti ja luottamusta herättävällä tavalla.

3) Ennalta estävä poliisi on tärkeä osa moniammatillista yhteistyötä korkean turvallisuusuhkan tilanteissa Useat väkivaltatapaukset ovat pitkäkestoisia ja turvallisuusuhka jatkuu pitkään. Ennalta estävän poliisin osallistuminen väkivallan kokijaa auttavaan moniammatilliseen tiimiin on ollut oleellista korkean turvallisuusriskin tilanteissa, joissa poliisi on tuonut osaamistaan rikoksen torjunnan ja turvallisuuden näkökulmasta.

4) Ennalta estävä poliisi on voinut vaikuttaa väkivallan tekijöihin ja auttaa Sopu-työtä tekemään tekijätyötä. Yhteistyö ennalta estävän poliisin kanssa väkivallasta epäiltyjen tekijöiden kanssa on ollut meille tärkeätä. Ennalta estävä poliisi on auttanut arvioimaan turvallisuusriskiä ja olemme voineet tarvittaessa tavata epäiltyä tekijää yhdessä. Poliisi on myös voinut olla yhteydessä epäiltyyn ja vaikuttaa uhkaavan tilanteen loppumiseen, vaikka väkivallan kokija ei olisi uskaltanut tai halunnut tehdä rikosilmoitusta. Monet korkean turvallisuusriskin tapaukset on saatu ratkaistua työskentelemällä poliisin ja Sopu-työn kanssa niin, että uhka on työskentelyn myötä vähentynyt.

5) Ennalta estävä poliisi on tärkeä osa kunniaan liittyvän väkivallan vastaisen työn yhteistä kehittämistä. Ennalta estävä poliisi on vahvasti verkostoitunut Helsingissä ja tämä verkostoituminen on edesauttanut tehokkaiden toimintamallien syntymistä. Yhteistyö on mahdollistanut esimerkiksi kunniaan liittyvien väkivaltarikosten esitutkintaan kehitetyn kysymyspatteriston luomisen, joka on integroitu poliisin Kameleon-järjestelmään. Tämä patteristo on ainutlaatuinen Euroopassa. Yleisesti ennalta estävän toiminnan vahva yhteistyö ja verkostoituminen muiden toimijoiden kanssa on herättänyt kiinnostusta ja sitä on pidetty vaikuttavana sekä viranomaisten parissa muualla Suomessa että muissa pohjoismaissa.

6) Rikosten ennaltaehkäisy on tärkeätä. Ennalta estävän toiminnan kanssa tehty yhteistyö on osaltaan pystynyt estämään jo suunniteltuja vakavia rikoksia. Osaava ja ammattitaitoinen ryhmä poliiseja on pystynyt toimimaan nopeasti ja vaikuttavasti niin, että vakavia väkivallantekoja on voitu estää. Kunniaan liittyvän väkivallan ja läheisväkivallan tilanteissa ennaltaehkäisy ja osapuolten kanssa tehtävä työ on pitkällä aikavälillä vaikuttava toimintatapa. Rikosten ehkäisyyn tulisi panostaa entistä enemmän koska se säästää ihmishenkiä.

7) Ennalta estävällä toiminnalla on saatu aikaan merkittäviä näkymättömiä säästöjä tapauksissa, jotka ovat ratkenneet ennalta estävän toiminnan ansiosta tai katkenneista väkivallan kierteistä, jotka ovat tuoneet säästöjä sosiaalityöhön, lastensuojeluun, oikeudenkäynteihin sekä rikostutkintaan.

Loisto setlementti ry tekee sosiaalista nuorisotyötä, joka tarkoittaa tukea syrjäytymisvaarassa oleville nuorille. Syrjäytyminen voi johtaa nuorisorikollisuuteen. Lisäksi autamme seksuaaliväkivaltaa, lähisuhdeväkivaltaa ja kunniaan liittyvää väkivaltaa kohdanneita ihmisiä, joiden auttamisessa ennalta estävän poliisin rooli on suuri.

#KukaEstääNuorisorikollisuutta
#KukaTurvaaLähisuhdeväkivallalta
#KukaTorjuuRikollisuutta

#KohtaaminenMuuttaaMaailmaa